W grupie Sybilli tańczącej — Jan Seweryn Michalak — wystawa

© Jan Seweryn Michalak — Lądowanie Santo Luca czterokonnym latającym rydwanem na postój na Merkurym w drodze na słońce. Kopalnia diamentów
Data
Godzina
Miejsce
02/08
17:00 wernisaż
GALERIA DOM MICHALAKÓW


OPIS

Na wystawie będzie można zobaczyć grupę wielkoformatowych i mniejszych płócien oraz polichromowanych drewnianych przedmiotów, opowiadających o międzyplanetarnej podróży Santo Luca.

W związku z bieżącą sytuacją otwarcie wernisażu odbędzie się w ogrodzie, pod orzechem, na świeżym powietrzu, następnie zapraszamy do indywidualnego zwiedzania wystawy, z zachowaniem wszystkich stosownych reguł.

Lądowanie Santo Luca czterokonnym latającym rydwanem na postój na Merkurym w drodze na słońce. Kopalnia diamentów

„Po wystartowaniu latającym czterokonnym rydwanem ze zwieńczonej koroną góry poduszek na centralnym placu imaginacyjnego Rzymu bądź Neapolu Santo Luca obiera właściwą kosmiczną i czasoprzestrzenną trajektorię, opuszcza Ziemię i udaje się w kierunku Słońca. Mijając Merkurego, poczuje się jednak zmęczony, postanawia zatrzymać się na postój i ląduje na nim swoim czterokonnym latającym rydwanem ze skrzydełkami.

Witany jest tam przez grupę członków akademii badań kosmicznych przy poselstwie polskim na Merkurym, która to pięcioosobowa rozentuzjazmowana grupa znajduje się w lewym górnym rogu kompozycji [zobacz zdjęcie – przyp. red.] Następnie Santo Luca przesiada się na jednego z czterech koni i gna po powierzchni Merkurego, napotykając między innymi na przeszkodę wodno-lądową, przez którą chyżo przeskakuje koniem. Potem napotyka na hydrę krabiczną, która broni wejścia do kopalni diamentów. Wejście to znajduje się w prawym dolnym, rogu kompozycji.

Siedzący sztywno w siodle Santo Luca, dźga hydrę, lancą zakończoną pędzlem, w oko. Ponad nimi widzimy potężną figurę olbrzyma, miotającego pioruny i kamienie. Olbrzym znajduje się w stanie mentalnej konfuzji, w związku z tym jego intencje są nieczytelne. Jednak niewielka postać do utożsamienia z Santo Luca lub z jednym z jego popleczników wspina się na stercząca z prawej strony kompozycji sporych rozmiarów kolumnę kanelowaną opatrzoną motywami astragalu, i wyposażona w maczugę stara się łupnąć olbrzyma w głowę.

Kto wygra? To się jeszcze okaże. Czy Santo Luca pokona przeszkody i uda mu się wejść przez wrota do kopalni diamentów? Być może. Wygląda na to że tak, ponieważ w kolejnym kadrze widzimy Santo Luca, który wędrując w ukrytych korytarzach i tajemnych, głęboko pod skorupą planety umiejscowionych chodnikach kopalni cennego kruszcu, napotyka na sekretny pokój łudząco przypominający stancę w imaginacyjnym Rzymie, w którym Santo Luca ukryty na szczycie kanelowanej kolumny malował Madonnę. Santo Luca wielkimi oczami-byczymi gałami widzi sam siebie przy sztalugach na szczycie kolumny.

Następnie wraz z wypełnionym farbami wózkiem starszego cechowego przesuwa się po śliskiej posadzce w stronę drzwi z herbem trzech tarcz w supraporcie, które prowadzą do kolejnego kadru. W kadrze tym Santo Luca wędrując znowu na otwartej przestrzeni po powierzchni planety napotyka grupę Sybilli tańczącej. To kilkupostaciowa grupa antycznej wyroczni, będąca kompendium nauk, syntezą wszelkiej wiedzy, nowej i dawnej. Jej tańczące postacie wyposażone są w różnego rodzaju symboliczne atrybuty. Jakie? Santo Luca utożsamia się z jedną z postaci Sybilli. Z którą? Odpowiedzi na te pytania być może znajdzie, przyglądając się obrazowi, wnikliwy obserwator.” [Jan Seweryn Michalak]

DR JAN SEWERYN MICHALAK — Urodzony w 1979 roku w osiadłej w Kazimierzu Dolnym rodzinie inteligenckiej o tradycjach artystycznych i malarskich. Studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP w pracowni prof. Krzysztofa Wachowiaka oraz malarstwo ścienne w pracowni prof. Edwarda Tarkowskiego. Uzyskał tytuł magistra sztuki na kierunku Malarstwo, dyplom z wyróżnieniem obronił w 2004. Następnie zapisał się do Związku Polskich Artystów Plastyków, okręg warszawski. N Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych Promocje 2004 otrzymał nagrodę „Srebrna Ostroga” przyznawaną za odwagę i bezkompromisowość. Stypendysta Ministerstwa Kultury (2005). Pracuje również we Włoszech. Autor wielu wystaw w kraju i zagranicą, m.in. „Il Tenente del papavero maggiore” w rzymskiej galerii La Porta Blu, „Exodus” we Włoskim Instytucie Kultury w Warszawie, „Nella Città di Kazimierz Dolny” w Instytucie Polskim w Rzymie. W swoich ostatnich płótnach inkorporuje niektóre, septentrionalne, nacechowane emblematycznie malarskie derywaty osiemnastowiecznego, niderlandzkiego majstersztyku cechowego, w bliższe genetycznie freskowej tradycji południa, wybrane konteksty piktoralne dawnych kultur basenu morza śródziemnego. Od 2019 roku pracował w studio w podrzymskiej Capranice nad monumentalnym cyklem płócien, w związku z otwartym w warszawskiej ASP przewodem doktorskim. Tytuł doktora sztuk pięknych uzyskał w 2021 roku. W 2022 roku namalował w pracowni dalsze przygody Santo Luca, które wydarzyły się po wylądowaniu jego latającego czterokonnego rydwanu na Merkurym.

WERNISAŻ | 2 sierpnia, 17:00
WYSTAWA CZYNNA | 30 lipca – 7 sierpnia, po umówieniu się: 608 086 596
MIEJSCE | Galeria Dom Michalaków — ul. Nadrzeczna 24, Kazimierz Dolny
WSTĘP WOLNY

Projekt jest wydarzeniem towarzyszącym BNP Paribas Dwa Brzegi. Za jego organizację i bezpieczeństwo odpowiada bezpośrednio organizator projektu.


© Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi Kazimierz Dolny Janowiec nad Wisłą
REDAKCJA I PROJEKT: ALICJA SAWICKA | REALIZACJA: TOMASZ ŻEWŁAKOW